Offentlig upphandling: Tips & råd till inköpare

Offentlig upphandling: Tips & råd till inköpare

Nytt på BPHRs webbplats: Under mappen Branschinformation publicerar BPHR successivt tips, råd och rekommendationer till inköpare. Se fliken Offentlig upphandling: Tips & råd till inköpare. Våra råd baserar sig på branschens erfarenheter och diskussioner om hur vi som branschföreträdare på bästa sätt hjälper inköpare, särskilt vad gäller frågeställningar kring upphandling av produkter för professionell hygien och rengöring. Där hittar du nu information om Upphandlingsmyndighetens verktyg för hållbar upphandling, om ett excelhjälpmedel för att underlätta utvärdering av anbud och om rekommenderat upplägg för jämförande tester av maskindiskmedel för storkök.

Aksab Kemi AB döms för lagstridig och otillbörlig marknadsföring

Aksab Kemi AB döms för lagstridig och otillbörlig marknadsföring

I april 2015 stämde IIH (genom servicebolaget KTF Organisation AB) Aksab Kemi Sverige AB i dåvarande Marknadsdomstolen. Företaget tillverkar, marknadsför och säljer tvätt- och rengöringsprodukter framför allt till professionella aktörer, såsom restauranger och storkök inom såväl privat som offentlig sektor. Stämningen mot Aksab Kemi AB rörde främst felaktigt märkta produkter och felaktiga säkerhetsdatablad. Den 14 augusti 2017 föll domen i Patent- och marknadsdomstolen (f.d. Marknadsdomstolen) och IIH/KTF vann på samtliga punkter.

Läs och lär mer om professionell rengöring och hygien

IIHs europeiska branschorganisation AISE har publicerat en webbplats för att sprida kunskap speciellt om professionell rengöring och hygien. Att hålla rent i våra hem är mycket viktigt, men visste du hur kritiskt det är för samhället att vi har rena och hygieniska offentliga miljöer och industrimiljöer, såsom t.ex. skolor, sjukhus, kontor, stationer, flygplatser och livsmedels- och dryckestillverkande industrier? Professionell renhet och hygien är helt enkelt vitalt för människors hälsa och välbefinnande. Läs och lär mer. Länk hittar du under fliken Dokument.

Pressinformation: IIH har publicerat nytt informationsmaterial om branschens piktogram

Bildtecken – eller piktogram – ger klara besked om rengöringsprodukter. IIH har publicerat nytt informationsmaterial om branschens piktogram för att underlätta korrekt produktanvändning. Det nya informationsmaterialet, som inkluderar några nya och några reviderade piktogram, kan beställas från IIHs kansli.

Käppalaförbundets reklamkampanj "Städa naturligt!": Öppet brev från KTF och IIH

Käppalaförbundet, som representerar 11 medlemskommuner anslutna till Käppalaverket, sprider i sin påkostade kampanj en rad missuppfattningar och vilseledande information på temat ”Städa naturligt!” och ”Kemikalier i avloppet, nej tack!”. I kampanjen rekommenderas användning av diverse livsmedel för rengöring – utan att nämna att livsmedlen också är eller består av kemikalier. Med sin kampanj riktar Käppalaförbundet därmed kritik mot branschen, som står för tillverkning och marknadsföring av rengöringsprodukter enligt gällande lagstiftning, utan att först kontakta och presentera eventuella problem för branschen. Därför begär vi svar från Käppalaförbundet på en rad frågor om vilka problem Käppalaverket, som ett av världens mest effektiva avloppsreningsverk, identifierat till följd av hushållens användning av rengöringsmedel.

IIH/KTF Organisation AB stämmer Aksab Kemi i Marknadsdomstolen

Aksab Kemi Sverige AB är ett företag som marknadsför och säljer tvätt- och rengöringsprodukter framför allt till professionella aktörer, såsom restauranger och storhushåll. På senare tid har företaget också vunnit ett antal kommunala upphandlingar av produkter för maskindisk m.m. Trots att IIH redan 2011 uppmärksammade Kemikalieinspektionen på företagets felaktigt märkta produkter har företaget fortsatt att sälja produkter med felaktig märkning och felaktiga säkerhetsdatablad. IIH/KTF Organisation AB har därför beslutat att stämma Aksab Kemi i Marknadsdomstolen.