Käppalaförbundets reklamkampanj "Städa naturligt!": Öppet brev från KTF och IIH

Käppalaförbundet, som representerar 11 medlemskommuner anslutna till Käppalaverket, sprider i sin påkostade kampanj en rad missuppfattningar och vilseledande information på temat ”Städa naturligt!” och ”Kemikalier i avloppet, nej tack!”. I kampanjen rekommenderas användning av diverse livsmedel för rengöring – utan att nämna att livsmedlen också är eller består av kemikalier.

Med sin kampanj riktar Käppalaförbundet därmed kritik mot branschen, som står för tillverkning och marknadsföring av rengöringsprodukter enligt gällande lagstiftning, utan att först kontakta och presentera eventuella problem för branschen. Därför begär vi svar från Käppalaförbundet på en rad frågor om vilka problem Käppalaverket, som ett av världens mest effektiva avloppsreningsverk, identifierat till följd av hushållens användning av rengöringsmedel.

Läs öppet brev från KTF och IIH till Käppalaförbundet >>

Käppalaförbundets svar på öppet brev från KTF och IIH >>

KTF och IIH bemöter Käppalaförbundets svar i nytt brev >>

Länkar till Käppalaförbundets kampanj och uttalanden:

• Naturlig städning bra för avloppet och miljön >>
  • Städa naturligt >>
  • Naturliga städtips >>
  • Film Städa naturligt >>

Nordegren & Epstein i P1:

• Giftfri städning >>

MiljöRapporten Direkt rapporterar den 18 maj om KTFs/IIHs kritik mot Käppalaförbundets kampanj och har fått följande kompletterande uttalanden:

– Vi anser att det här är en fullständigt meningslös populistisk kampanj, säger KTF:s vd Olof Holmer till MiljöRapporten. Olof Holmer är tveksam till att det går att göra rent med ättika och citron utan fettlösande tensider. Han varnar också för att använda koncentrerad ättika som är starkt frätande och kan skada material i exempelvis badrum. Han påpekar också att moderna rengöringsmedel är väldigt snabbt nedbrytbara. – Vi förstår faktiskt inte vad som är problemet. Det är med stor sannolikhet mycket sämre för miljön att använda fina livsmedel till rengöring. Ska vi till exempel verkligen flyga in citroner från Uruguay för att pressa citronhalvor på kakelplattor, frågar han. Kristina Svinhufvud, miljöchef på Käppalaförbundet, säger till MiljöRapporten: – Vi vänder oss till hushåll och att tanken är att föra ut ett budskap om att rengöringsprodukter redan finns i hemmet och därmed kan användas till flera ändamål, till exempel citronen till maten och sedan på kaklet. Vi behöver vakna upp och se att det inte behöver vara så svårt att städa miljövänligt hemma.