KoHF: Företaget Dagsmeja döms för vilseledande marknadsföring rörande varumärket ”Attitude”

Som en del i arbetet att säkerställa konsumentskydd och rättvis konkurrens på marknaden stämde BPHRs systerorganisation KoHF sommaren 2018 företaget Dagsmeja för otillbörliga hälso- och miljöpåståenden i marknadsföringen av den importerade produktserien ”Attitude”. Produktserien ”Attitude” består av tvätt- och rengöringsmedel samt kosmetiska produkter för konsumentbruk. KoHF menade att de gått långt över gränsen för vad man får säga för att sälja sin produkt.

- En av KoHFs huvuduppgifter är att säkerställa lagenlighet på marknaden, vi accepterar inte att företag försöker vinna marknadsfördelar genom falska påståenden och felaktig produktmärkning, säger Olof Holmer VD för KoHF.

Dagsmeja fälldes på samtliga 59 punkter som KoHF tog upp i sin anmälan. Dessa gäller vilseledande marknadsföringspåståenden, symboler och bilder samt även felaktig märkning.

Läs domen 7886-18 från Patent- och Marknadsdomstolen i sin helhet.

Den 12 december 2019 försattes företaget Dagsmeja i konkurs.