SKL Kommentus: Så fungerar det tillfälliga ramavtalet för bristvaror under Coronapandemin

SKL Kommentus Inköpscentral har på uppdrag av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) ingått ett ramavtal med distributören Onemed. Avtalet gäller sourcing, lagerhållning, distribution och fakturering av ett antal varor som det råder brist på inom kommunernas vård- och omsorgsverksamheter. Kommuner kommer att kunna beställa på avtalet genom en webbutik som väntas vara på plats i slutet av maj.

Syftet med det tillfälliga ramavtalet är att öka inflödet av ett antal förutbestämda bristprodukter till Sveriges kommuner, vilket möjliggörs av att Inköpscentralen går in och tar betalningsansvaret för stora beställningar. Ramavtalet omfattar bl.a. hand- och ytdesinfektion.

Kansliet har försett SKL Kommentus Inköpscentral med kontaktuppgifter till medlemsföretag som kan tillhandahålla de efterfrågade produkterna.

Läs mer

Frågor och svar om hur upphandlingen går till finns att läsa längst ner till höger i länken ovan.