Sälja kemiska produkter online: Vad gäller?

När man säljer kemiska produkter på nätet så behöver man känna till reglerna i CLP artikel 48.

Den 2 februari höll KTF Utbildning ett webinar om vilka regler som gäller enligt CLP och reglerna för transport av farligt gods.

Inspelning av webinaret och presentationsmaterial

En sammanfattning över vad som gäller enligt CLP och även några angränsande frågor som kom upp under diskussionens gång följer nedan:

Förordningen om klassificering och märkning - CLP artikel 48 omfattar kemiska produkter.

Reglerna ser olika ut om du säljer rena kemiska ämnen, t.ex. aceton, ättiksyra, etanol, eller om du säljer en kemisk blandning (en blandning av två eller flera ämnen), t.ex. tvätt- eller rengöringsmedel. Kosmetiska produkter är inte kemiska produkter enligt CLP. 

För kemiska ämnen gäller:

Om ämnet är klassificerat som farligt, ska farokategori eller faroklass nämnas vid all reklam, d.v.s. både i webbshop och annonser.

Exempel: Aceton är klassat Flam. Liq. 2, Eye Irrit. 2 och STOT SE 3

Notera att så snart ämnet blandas med något annat ämne, t.ex. vatten eller något färgämne, är det inte längre ett ämne utan en kemisk blandning. 

För kemiska blandningar gäller:

Om du har

  • en e-handel som konsumenter kan handla på och

  • du säljer en kemisk produkt som är klassificerad som farlig eller som innehåller ett ämne som är klassificerat som farligt och omfattas av artikel 25(6)

Artikel 25(6) inkluderar bland annat blandningar som är märkta med frasen EUH208: ”Innehåller <namn på allergiframkallande ämne>. Kan orsaka en allergisk reaktion”

Då måste du nämna typen av fara som anges på etiketten. Enligt ECHA görs det bäst genom att skriva ut faroangivelsen.

Exempel på faroangivelse är: ”Brandfarlig vätska och ånga”, ”Orsakar allvarliga frätskador på hud och ögon.”, ”Mycket giftigt för vattenlevande organismer.”

ECHA rekommenderar också att man anger signalord (”Fara” eller ”Varning”) och piktogram (symbolen med röd ram).

Ett annat alternativ är att inkludera en bild på baksidan av förpackningen som visar märkningen. KemI uppmanar att då tänka på två saker: Att kunden ska kunna se att det finns fler bilder, t.ex. genom miniatyrer, och att bilden har sådan upplösning att texten kan läsas.

KemIs tolkning är att det inte är okej att man ska behöva klicka på t.ex. ‘Ytterligare information’ för att se faroinformationen. Det är inte heller okej att bara inkludera en länk till ett säkerhetsdatablad. Mer om säkerhetsdatablad och yrkesbutiker nedan. 

Information på olika språk

KemIs tolkning är att om man marknadsför sig mot ett visst land, t.ex. genom att översätta marknadsföring till lokalt språk och ange priser i lokal valuta, ska också faroinformationen anges på lokalt språk. 

Särskilda regler för biocidprodukter, växtskyddsmedel, och kosmetiska produkter

CLP Artikel 48(2) omfattar också biocidprodukter, t.ex. träimpregneringsmedel eller handdesinfektionsmedel och växtskyddsmedel som trädgårdsättika. CLP Artikel 48(2) omfattar inte kosmetiska produkter som parfymer eller rengörande handgel.

Dessa produkter var inte ämnet för vårt webinar som handlar om kemiska produkter, men vi kan kort nämna att:

För biocidprodukter gäller utöver artikel 48.2 att man också i webbutiker och reklam ska ange frasen ”Använd biocider [alt. hänvisning till produkttyp] på ett säkert sätt. Läs alltid etiketten och produktinformationen före användning”.

Reklamen får inte i något fall innehålla påståenden som ”naturlig”, ”miljövänlig”, ”djurvänlig” etc. För mer detaljer se Biocidförordningen artikel 72.

För växtskyddsmedel gäller utöver artikel 48(2) att man också i webbutiker och reklam ska ange frasen ”Använd växtskyddsmedel med försiktighet. Läs alltid etiketten och produktinformationen före användning”.

Det är inte tillåtet att göra reklam för biocidprodukter som inte är godkända, reklamen får inte innehålla bilder som visar potentiell farlig hantering eller ange påståenden som ”ofarlig” eller ”låg risk”. För mer detaljer se Växtskyddsmedelsförordningen artikel 66.

För kosmetiska produkter uttalar Kosmetik och Hygienföretagen (KoHF): ”EU-förordningarna för kosmetiska produkter respektive för marknadsföringspåståenden om dessa produkter reglerar dem ytterst för att säkerställa konsumentens och andra slutanvändares hälsa. Även om specifika villkor för e-handel inte anges i förordningarna är deras syften att skydda konsumenten och att för konsumenten vid köptillfället möjliggöra välgrundade val.” 

En kommentar om marknadsföringspåståenden

Det är inte bara för biocider och växtskyddsmedel som man inte får använda begrepp som ”miljövänligt” och liknande. Enligt CLP artikel 25(4) står det uttryckligen att begrepp av typen ”inte giftigt”, ”inte hälsoskadligt”, ”inte förorenande”, ”miljövänligt” inte får förekomma i märkningen eller på förpackningen för ett ämne eller en blandning. 

Enligt marknadsföringslagstiftningen måste alla marknadsföringspåståenden kunna underbyggas. Beviskraven är särskilt höga när påståenden handlar om hälsa och miljö.

Säkerhetsdatablad och e-handel 

När det gäller säkerhetsdatablad ska man tänka på att:

  1. det finns inget krav på att ge säkerhetsdatablad till konsumenter. Målgruppen för ett säkerhetsdatablad är yrkesmässiga kunder.

  2. professionella användare ska få ett säkerhetsdatablad levererat till sig vid första leverans av varan. Det kan göras genom att skicka med en papperskopia eller genom att skicka bladet elektroniskt i pdf eller genom att inkludera en direktlänk i t.ex. orderbekräftelsen. 

Yrkesbutik på nätet

Om du har en webbutik som uteslutande riktar sig till yrkesmässiga användare och där en konsument inte kan handla behöver du inte inkludera faroinformation i webbutiken. Då räcker det att kunden förses med säkerhetsdatablad vid leverans (om produkten omfattas av kraven att ha ett säkerhetsdatablad).

Inspelning av webinar och material om E-handel av kemiska produkter från den 2 feb 2021

Information från Kemikalieinspektionen om Märkning vid e-handel av kemiska produkter

Information från Kemikalieinspektionen om distribuering av säkerhetsdatablad