Konsumentverket: ”Klimatneutral” inte tillräckligt för att beskriva produkt

Konsumentverket har gjort en utredning av rättsläget för klimatpåståenden och publicerat en rapport med myndighetens syn.

Konsumentverket har noterat att det har blivit allt vanligare att företag kommunicerar att de har klimatkompenserat för produkterna. Påståenden som klimatneutral, klimatkompenserad eller netto noll klimatavtryck är vanligt förekommande.

Konsumentverket anser att många klimatpåståenden riskerar att vilseleda konsumenten, t.ex. anses ord som klimatneutral och klimatkompenserad vara oprecisa och otydliga när de används utan en kvalificering. Konsumentverket menar att genomsnittskonsumenten inte kan förväntas förstå vad de innebär och inte kan fatta ett välgrundat affärsbeslut mot bakgrund av enbart de påståendena.

Det saknas dock domstolspraxis, enligt Konsumentverket, varför man har tagit fram en promemoria.

Läs mer på Konsumentverkets hemsida

Läs Konsumentverkets promemoria